UJIAN PENGESANAN DADAH DALAM AIR KENCING

UJIAN PENGESANAN DADAH DALAM AIR KENCING

Istana Negara, 23 Sept 2016 – Pengesanan Dadah Dalam Air Kencing telah dibuat di Dewan Galeri Tingkat 2, Istana Negara. Ujian Pengesanan Dadah Dalam Air Kencing ini telah berlangsung selama dua hari mulai 22 Sept 2016. Seramai 293 Pegawai Rendah Polis Istana Negara telah menjalani ujian air kencing ini. Pemeriksaan ini diketuai oleh Sjn Zainal Bin Hasan dengan dibantu beberapa orang Pegawai Rendah Polis dari Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik Kuala Lumpur.





Sebelum Ujian Pengesanan Dadah Dalam Air Kencing dilakukan, Sjn Zainal telah memberi penerangan mengenai jenis-jenis dadah yang dapat dikesan melalui air kencing iaitu :
1. OPIATES (Morfine/Heroine/Codeine)
2. Cannabis
3. ATS ( Amphetamine/Ketamine)






Selain dari itu, air kencing tidak kurang dari 30 mililiter bagi setiap 50 mililiter botol. Jika tidak dapat memberi sampel air kencing seseorang itu hendaklah diberikan air untuk diminum. Tujuan ujian ini dilakukan adalah untuk mengesan Pegawai Rendah Polis khususnya dari Cawangan Polis Istana Negara yang terlibat dengan dadah secara pantas agar tindakan susulan bagi pencegahan awal dapat dilaksanakan secara berkesan seterusnya membendung penglibatan warga Istana Negara daripada terus terjerumus dengan najis dadah.
Ujian ini telah berjalan dengan lancar dan jayanya.

Post a Comment